Utbildning Personbil

Kl 12:00

Riskettan

Riskkurs del 1.

Denna teoretiska del av utbildningen tar upp hur man som trafikant kan undvika olyckor i trafiken genom att vara medveten om hur stora riskerna är att köra när man är påverkad av droger, alkohol eller trötthet.

Riskettan är en viktig del av Trafikverkets Nollvision - en vision som slagit fast att det är oacceptabelt med dödsoffer i trafiken och att vi som samhälle måste jobba aktivt för att förebygga och förhindra trafikolyckor. Detta för att minska antal dödsoffer i trafiken tills att dödsfall i trafiken försvinner helt.

Riskettan - öka medvetenhet om farliga trafikbeteenden!

Riskettan syftar bland annat till att öka medvetenheten om farliga beteenden i trafiken och skapa förutsättningar för ett ansvarsfullt körande. Poängen är att du som körkortselev ska bli medveten om riskerna med ett visst beteende bakom ratten men också få verktyg och råd om hur du undviker ett sådant beteende.

Studera för körtkort på  Västra Hamen Trafikskola

Risktvåan (Halkan)

Riskkurs del 2.

Detta är en praktisk del med utbildningen. Syftet med utbildningen är att man ska lära sig att hantera riskfyllda situationer såsom hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

Risktvåan- testar ”risksituationer” under kontrollerade former!

Den tar ungefär 3-4 timmar och gäller i 5 år och genomförs på Bulltoftabanans trafikövningsplats.

Det är bra att vara i slutskedet på förarutbildningen när man gör denna del eftersom du ska kunna manövrera bilen säkert och kunna uppfatta och förstå olika trafiksituationer.

Utbilda dig för Halkbanan

När får jag mitt körkort?

Tiden det tar att ta körkort påverkas av ditt eget intresse,

fallenhet, planering och slutligen Trafikverkets tillgång på provtider.

Öva, öva, öva!

Kolla på säkerhetskontroll av din bil här .

Nyttiga länkar

Klicka för att öppna i nytt fönster!

Språk/ Language?

Vi  talar flera språk!

Engelska, Arabiska m.fl

We speak in several langugages!

English, Arabic etc.

Hitta till oss!

Vi finns mittemot Kockums fritid, stadsbuss 2 och 3!